Den hastiga utvecklingen av artificiell intelligens får oss att ställa många frågor kring vad intelligens är och vad det innebär att vara människa. Samtidigt står vi inför ett stort skifte där den teknologiska utvecklingen, precis som vid både industrialiseringen och digitaliseringen kommer att förändra både våra samhällen och våra arbeten.
Varje teknologisk landvinning innebär både risker och möjligheter. Med AI – An Immersive Journey into the Future och den programverksamhet som vi bygger kring produktionen så vill vi ge en grundläggande förståelse för vad AI är – och vad det inte är. Vi vill låta människor kika in under huven på AI-systemen och hur de fungerar. Den grundförståelsen blir sedan startpunkten för en dialog och diskussion kring vad teknologin kan användas för, vilka risker som finns och hur vi människor kan utnyttja teknologins möjligheter för att förbättra våra samhällen nu och i framtiden.
Produktionen är den första där vi till stora delar använder spelmotorn Unreal. Vi har velat testa detta för att få ner våra renderingstider som vanligtvis uppgår till många månader och till och med år eftersom produktionerna för domen är så högupplösta. Att använda sig av en mjukvara som är utvecklad för att realtidsgrafik (spel) för att skapa film har naturligtvis bjudit på en hel del överraskningar och utmaningar. Generellt är domfilmsproduktion väldigt tekniskt i alla led och det har varit en läranderesa för hela produktionsteamet i samverkan med forskningsingenjörer att undersöka hur vi löser dessa nya utmaningar.